نمایندگی تعمیر لپ تاپ اچ پی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آَشنایی با علل هنگ لپ تاپ

هنگ کردن لپ تاپ یکی از رایج‌ترین مشکلات و اغلب به دلایل نرم افزاری و سخت افزاری رخ می‌دهد در این مقاله قصد بررسی عوامل و علل هنگ لپ تاپ را داشته سپس راهکارهایی برای جلوگیری از این مشکل بیان می‌شود.

مشکلات سخت افزاری؛ دلیل هنگ لپ تاپ

دلایل سخت افزاری قفل شدن لپ تاپ و عدم اجرای صحیح برنامه‌ها عبارتند از:

خرابی کارت گرافیک (GPU)

بعضی کاربران بدون توجه به توان لپ تاپ خود برنامه و بازی‌های سنگینی روی آن نصب کرده که پردازش آن‌ها را دچار مشکل می‌کند یک عامل دیگر پایین بودن ظرفیت کارت گرافیک لپ تاپ است.

ظرفیت هارد دیسک تمام شده

نقش قطعات سخت افزاری در هنگ لپ تاپ زمانی جدی می‌شود که این اجزا توان و ظرفیت خود را از دست می‌دهند. متاسفانه پر بودن حافظه داخلی و خارجی لپ تاپ علت اصلی هنگ کردن و اجرای نادرست برنامه‌هاست.

برای رفع این مشکل حافظه پنهان (کش) دستگاه هر چند وقت یکبار بررسی و پاک شود همچنین درایو سیستم عامل لپ تاپ را به صورت دوره‌ای پاکسازی کنید.

سایر دلایل سخت افزاری هنگ لپ تاپ عبارتند از:

  • داغی بیش از حد پردازنده اصلی (CPU)؛
  • فرسودگی باتری و آلودگی قطعات داخلی؛

برای اطلاعات بیشتر به مقاله ” چرا لپ تاپ داغ می‌شود؟” مراجعه کنید.

دلایل نرم افزاری قفل کردن لپ تاپ

کندی اجرای برنامه‌ها

گاهی اوقات به دلیل نصب برنامه و بازی‌های سنگین سیستم ناگهان قفل (هنگ) کرده که تنها راه رفع این مشکل حذف برخی نرم افزارهای غیر ضروری از پس زمینه لپ تاپ یا حافظه‌ی پنهان (کش) آن است.

این مطلب را از دست ندهید   رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ

اجرای همزمان چندین برنامه

اجرای چندین نرم افزار به طور همزمان یکی از دلایل کندی در اجرا، در نتیجه هنگ کردن لپ تاپ است. به همین منظور برای پردازش بهتر اطلاعات هرگز چندین نرم افزار را همزمان باز نکرده و تعداد آن‌ها را کاهش دهید.

عدم نصب آنتی ویروس مناسب

متاسفانه لپ تاپ‌ها روزانه مورد هجوم انواع ویروس و بدافزار قرار گرفته که با نفوذ به اجزای مرکزی دستگاه عملکرد آن‌ها را مختل می‌کنند بنابراین برای حل این مشکل یک آنتی ویروس مناسب و قدرتمند نصب کنید.

نصب دو آنتی ویروس به طور همزمان

باید بدانید یکی از دلایل هنگ لپ تاپ نصب چندین آنتی ویروس به طور همزمان است که برای رهایی از این مشکل ویندوز لپ تاپ را در حالت امن (safe mode) قرار داده یا سیستم را ریستارت کنید سپس کلید f8 را فشار دهید.

به هم ریختگی اطلاعات هارد دیسک

گاهی اوقات به هم ریختگی اطلاعات ذخیره شده هارد دیسک است برای جلوگیری از این مشکل اطلاعات خود را روی درایور C (محل نصب ویندوز) ذخیره نکرده یا این اطلاعات را روی هارد جانبی (اکسترنال) ذخیره کنید.

راهکارهایی برای رفع هنگ لپ تاپ

چند دقیقه به سیستم مهلت داده زیرا ممکن است دستگاه درحال پردازش اطلاعات باشد همچنین ریستارت دستگاه گاهی اوقات کمک کننده است.

برای بررسی هنگ لپ تاپ چراغ Caps Lock را یکبار روشن/ خاموش کرده یا دکمه‌های Ctrl + Alt + Del را با هم فشار داده تا پنجره Task Manager باز شود.

اگر روشهای بالا در رفع مشکل کارساز نبودند، سیستم خود را ریستارت کنید. برای این کار ابتدا لپ تاپ را خاموش کرده، چند ثانیه صبر کرده سپس آن را مجدداً روشن نمایید. البته قبل آن حتماً سیستم خود را حالت امن قرار دهید.

این مطلب را از دست ندهید   درایو نوری لپ تاپ HP

نکات کلیدی جلوگیری از هنگ لپ تاپ

هنگام خرید لپ تاپ حتماً به ظرفیت حافظه داخلی، رم و هارد دیسک آن توجه کرده و حتماً متناسب با توان دستگاه از آن استفاده کنید.

سیستم عامل و آنتی ویروس دستگاه خود را به موقع و دوره‌ای بروز رسانی کرده، همچنین از اجرای برنامه‌های سنگین بپرهیزید.

هرگز چندین نرم افزار را به طور همزمان روی لپ تاپ اجرا نکرده و برنامه‌های اضافی را از آن پاک کنید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =