نمایندگی تعمیر لپ تاپ اچ پی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

از رم لپ تاپ چه می دانید؟

رم (RAM) مخفف عبارت Random Accers Memory به معنای حافظه کوتاه مدت است به عبارت ساده لپ تاپ بدون رم قادر به انجام هیچگونه عملیات نمی‌باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد و انواع این قطعه کاربردی در لپ تاپ آشنا کنیم.

رم لپ تاپ چیست؟

رابط میان حافظه داخلی و پردازنده اصلی (CPU) است که بسیار سریعتر از هارد دیسک عمل کرده و اطلاعات را به سرعت انتقال می‌دهد. قیمت این حافظه کوتاه مدت به دلیل وجود قابلیت‌های فراوان بسیار بیشتر از هارد دیسک‌های اصلی است بنابراین بهتر است از این حافظه در حجم‌های بالا استفاده نشود.

نکته مهم در ارتباط با رم لپ تاپ این است که تمام اطلاعات ذخیره شده با قطع و وصل جریان برق به کلی پاک شده همچنین کلیه داده‌ها برای مدت کوتاهی قابل نگهداری هستند.

انواع حافظه رم در لپ تاپ

حافظه رم معمولاً در ابعاد و سایزهای مختلف توسط شرکت‌ها تولید و به بازار عرضه شده است. متداول‌ترین رم موجود در بازار DDR۴ است که علاوه بر سرعت بالا و پهنای باند وسیع قابلیت سازگاری با سیستم عامل‌های مختلف را داراست.

VRAM چیست؟

VRAM یا Video RAM بیشتر در حوزه بازی‌های ویدئویی به کار رفته و طراحی و اجرای آن‌ها را آسان می‌کند امروزه برای کارت‌های گرافیکی از رم GDDR۵ یا GDDR۶ استفاده می‌شود.

نکات مهم هنگام انتخاب رم لپ تاپ

مهم‌ترین فاکتور هنگام خرید رم حجم آن است. اصولاً سیستم عامل لپ تاپ برای اجرای برنامه و بازی‌های پر حجم به مقداری حافظه نیاز داشته که معمولاً بین 1- 16 گیگابایت است. استفاده بیش از اندازه از رم غیر ضروری و تنها عملکرد سیستم را تا حد زیادی کند خواهد کرد.

این مطلب را از دست ندهید   تعمیر درایو نوری لپ تاپ اچ پی

برای انتخاب یک رم مناسب لازم است علاوه بر حجم رم به عواملی همچون فرکانس، سرعت انتقال اطلاعات و… هم توجه کنید. استفاده از رم‌هایی با فرکانس بیشتر سرعت انتقال اطلاعات هم تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

مفهوم پهنای باند در حافظه رم

سرعت انتقال داده در رم عموماً با مفهومی به نام پهنای باند و با واحد مگابایت/ ثانیه سنجیده می‌شود. هرچه پهنای باند رم بیشتر باشد، سرعت انتقال داده بیشتر خواهد بود.

مهم‌ترین عامل در تعیین پهنای باند فرکانس (سرعت کلاک) است که مقدار آن در رم‌های مختلف یکسان نیست برای مثال سرعت کلاک رم‌های DDR۴ معمولاً ۲۱۳۳ مگاهرتز است در حالی که سرعت برخی RAM های معمولی حدود 4000 مگاهرتز است.

تایمینگ، از عوامل تعیین کننده کیفیت رم

زمان بندی (تایمینگ) عاملی مؤثر در تعیین عملکرد حافظه رم است اما امروزه مانند قبل کاربرد چندانی ندارد. تایمینگ نشانگر زمان بین سیکل‌های کلاک و رابطه مستقیمی با سرعت RAM دارد. اهمیت این عامل هنگام اجرای برنامه و بازی‌های سنگین مشخص می‌شود.

تأثیر تعداد کانال در افزایش کیفیت RAM

بیشتر رم‌های موجود در بازار دوکاناله هستند یعنی کلیه مسیرهای ارتباطی بین این قطعه و پردازنده مرکزی تقریباً 2 برابر رم‌های تک کاناله است.

آیا وجود رم در لپ تاپ ضروری است؟

توجه به کیفیت و عملکرد رم لپ تاپ به قدری مهم است که اگر این ابزار الکترونیک از حجم کافی رم برخوردار نباشند قادر به انجام هیچ عملیاتی نیستند.

 اهمیت رم هنگام انجام کارهای سنگین مانند ویرایش ویدئو، اجرای بازی‌های سنگین و… مشخص خواهد شد همچنین دوباره تاکید می‌کنیم اطلاعات ذخیره شده روی رم با خاموش یا ریستارت شدن سیستم به کلی از بین خواهد رفت لذا در انتخاب نوع فایل دقت کنید.

این مطلب را از دست ندهید   بررسی دلایل کندی لپ تاپ اچ پی
0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + سه =