نمایندگی تعمیر لپ تاپ اچ پی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ از چیست؟

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ یکی از مشکلات مشاهده در لپ تاپ های امروزی است که می‌تواند منشاء سخت افزاری و یا نرم افزاری داشته باشد. خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ توسط سیستم «خود صیانتی» یا Self-Protecting صورت می پذیرد. این سیستم در مواقع حساس و بحرانی که احتمال آسیب وجود دارد سیستم را به کلی خاموش یا Shut Down می‌کند. ‌از همین روست که در اینگونه مواقع باید از خاموش شدن لپ تاپ خود خوشحال باشید.

اما چه اختلالاتی لپ تاپ را ناچار می سازد که سیستم خودصیانتی خویش را فعال سازد؟ در بخش‌های آتی به شایع‌ترین عللی که سبب بروز این اتفاق در لپ تاپ می‌گردند اشاره خواهیم کرد. در صورت مواجهه با چنین اشکالی در لپ تاپ خویش می‌توانید سرویس‌های تخصصی مورد نیاز را با حضور در مرکز تعمیرات لپ تاپ اچ پی دریافت نمایید.

بررسی علل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

  1. افزایش دمای لپ تاپ

یکی از عللی که سبب خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می‌گردد، بالا رفتن دمای لپ تاپ است. در صورتی که دمای لپ تاپ بیش از خد بالا رود، لپ تاپ سیستم Self-Protecting یا همان خودصیانتی خویش را فعال ساخته و خودبخود خاموش می شود. اگر پیش از خاموش شدن لپ تاپ، متوجه دمای بالا، خروج صدای نابهنجار از فن و خارج شدن باد گرم از لپ تاپ شدید، می توانید این احتمال را بدهید که خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ به دلیل عدم تهویه مناسب دستگاه صورت گرفته است.

در این صورت بررسی های مرتبط با بخش های درگیر با تهویه دستگاه، نظیر فن پردازنده، فن کیس و فن گرافیک را انجام دهید. جهت اطمینان از وجود اختلال در این بخش از دستگاه بهتر است از نرم افزارهای عیب یابی استفاده کنید، چون باز کردن لپ تاپ علاوه بر اینکه کار مشکلی است، ضمانت آن را نیز باطل خواهد کرد. نرم افزار عیب یابی معمولا در سایت سازنده لپ تاپ ها موجود است، اما اگر نبود می‌توانید آن را از سایت های دیگر دانلود کنید.

  1. اشکال سخت افزاری در لپ تاپ

وجود نقص سخت افزاری در دستگاه یکی دیگر از علت هایی است که سبب خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می‌گردد. اگر سخت افزار جدیدی را در طول روزهای اخیر به لپ تاپ خود اضافه کرده‌اید، احتمالاً اشکال پیش آمده به دلیل همین سخت افزار است.  بنابراین بهتر است سخت افزار جدید را از دستگاه خارج کرده و آن را کنار بگذارید. سخت‌افزارهای اصلی که در این مورد باید مد نظر داشته باشید، عبارتند از: RAM، CPU، Mainboard و کارت گرافیکی. همچنین گاهی این موضوع مربوط به Power دستگاه نیز می‌تواند باشد.

این مطلب را از دست ندهید   رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ اچ پی

مورد دیگری که سبب بروز نقص سخت افزاری و به تبع آن خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می شود رطوبت یا نفوذ آب و بخار آب به درون لپ تاپ است. این اتفاق می تواند باعث بروز تغییراتی در قطعات الکترونیکی شود که اصطلاحاً به آن سولفات شدگی می گویند. اگر یکی از قطعات روی مادربرد دچار چنین مشکلی شده باشد از نظر ظاهری کاملا قابل تشخیص است. با شست و شوی قطعه توسط مسواک و تینر فوری می توان این مشکل را برطرف کرد. در صورت عدم رفع این اشکال می بایست قطعه معیوب تعویض شود. جهت این کار توصیه می‌شود به مراکز تعمیر لپ تاپ مراجعه نمایید.

  1. خرابی باتری لپ تاپ

یکی دیگر از عواملی که ممکن است سبب خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ گردد، استفاده از باتری خرابی در لپ تاپ است. باتری‌های امروزی لپ تاپ عمر مفید مشخصی دارد که با طی آن می بایست باتری کنار گذاشته شود. حال در صورتی که کاربر به ادامه‌ی کار با لپ تاپی بپردازد که عمر مفید باتری آن تمام شده است لپ تاپ با خاموش شدن ناگهانی به این کار واکنش نشان دهد. در چنین شرایطی می بایست نسبت به خرید باتری جدید اقدام کرد و باتری لپ تاپ را عوض کرد. پس از تعویض باتری، در صورت سلامت کامل و عدم وقوع خاموشی ناگهانی می توان نتیجه گرفت که اشکال پیش آمده به دلیل باتری بوده است.

  1. اشکالاتی در رم لپ تاپ

رم دستگاه یکی دیگر از قطعات دستگاه است که می توان علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ را در آن جستجو کرد. اختلال در حافظه رم می تواند خود را به اَشکال گوناگونی نظیر هنگ کردن، کُند شدن، پیغام خطای صفحه آبی، ری استارت های ناگهانی، خاموش شدن های ناگهانی و … نشان دهد. البته باید توجه داشت که با بروز این اختلالات نباید سریعاً اقدام به تعویض رم کرد. (تعویض رم می بایست پس از بررسی های کارشناسانه و اطمینان از وجود اشکال غیرقابل تعمیر در این قطعه انجام شود). عموماً دیده شده با سرویس رم به وسیله اسپری های مخصوص، مشکل برطرف شده است.

  1. ولتاژ شارژ اشتباه

یکی دیگر از مواردی که سبب خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می‌گردد، ولتاژ شارژ اشتباه است. اگر در حین اجرای یک بازی در لپ تاپ، لپ تاپ شما خاموش شد احتمالاً این اتفاق به دلیل ولتاژ شارژ اشتباه پیش آمده است. بسیاری از بازی ها نیاز به شارژ با ظرفیت ولتاژ بالا را دارند (ولتاژ ۱۰۰ تا ۲۴۰ ولت) با این وجود بسیاری از کاربران این مساله را درک نمی کنند و به جای آن از شارژرهایی با ولتاژ ۹۰ ولت یا کمتر استفاده می کنند. اجرای بازی در لپ تاپ مصرف برق بالایی را می‌طلبد بنابراین بهتر است پیش از هر چیز، از ولتاژ درست دستگاه خود مطمئن شوید تا دستگاه شما دچار اشکال نشود.

  1. اختلال در عملکرد درایور گرافیک یا Display

نصب سیستم عامل جدید و تغییر درایور کارت گرافیک یا Display نیز می‌تواند از دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ باشد. به ویژه اگر در طول روزهای اخیر تنظیمات بایوس را کمی دستکاری هم کرده باشید. یکی از راهکارهای موجود برای تشخیص این مسئله که اشکال پیش آمده از درایور است یا خیر، این است که به دنبال فایل‌های dump در سیستم بگردید. با بررسی این فایل احتمالاً دلیل اشکالات پیش آمده در دستگاه برای شما مشخص خواهد شد.

  1. وجود بدافزار یا ویروس

علت دیگری که ممکن است سبب خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ گرددف وجود ویروس یا بدافزار در دستگاه است. برخی از ویروس ها کامپیوتر شما را خاموش می کنند و سپس آن را مجددا روشن می کنند. این ویروس ها معمولا توسط یک برنامه خاص در کامپیوتر شما اجرا می شوند. برای برطرف کردن این مشکل یک آنتی ویروس به روز نصب نمائید تا از آلوده نبودن و اسکن روزانه کامپیوترتان مطمئن شوید.

این مطلب را از دست ندهید   5 مشکل رایج لپ تاپ

این موضوع معمولا در مواردی رخ می‌دهد که کلید خاصی را فشار دهید یا برنامه خاصی را اجرا نمایید. در این شرایط بد‌افزار برای حفاظت از خود یا انجام کاری خاص، سیستم را خاموش می‌کند. برای از بین بردن این ویروس و بدافزار توصیه می‌شود از یک نرم افزار امنیتی قوی کمک بگیرید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هشت =